Silkeborg skal have en borgerrådgiver i 2022
Af Simon Skals (KD) og Lars Holstein (Å)
RETSSIKKERHED Der er fejl overalt, hvor mennesker mødes, og fejl skal rettes op. Oftest handler dårlige og forkerte afgørelser om tid og kompetence og ikke ond vilje.
Ifølge den juridiske tænketank Justitia er retssikkerheden i kommunerne alvorligt udfordret.
Netop forkerte beslutninger i forhold til social bistand, ældrepleje og eksempelvis hjælpemidler til borgere med et handicap har gjort, at Silkeborg kommune oplever, at mange afgørelser bliver omgjort.
For Alternativet og Kristendemokraterne er der ingen tvivl om at en borgerrådgiver er et must i et stort system som Silkeborg Kommune.
En borgerrådgivers opgave er at styrke borgernes retssikkerhed og sikre borgernes den service, de har krav på. Vedkommende skal hjælpe borgerne gennem det kommunale system og sikre, at de bliver hørt samt gøre kommunen bedre til at betjene borgerne.
En borgerrådgiver er ikke en person, som er en del af forvaltningen, men én som er ansat direkte af byrådet. Vedkommende er derfor en uvildig rådgivnings- og klageinstans, som er uafhængig af forvaltningen.
En borgerrådgiver kan f.eks hjælpe når en borger er kommet i klemme, hjælpe til med at forstå en afgørelse, rådgive om hvordan man klager, få genskabt dialogen og hvis noget er gået i hårdknude i sagsbehandlingen.
I både Alternativet og KD er det et vigtigt udgangspunkt at kommunen er til for borgerne. Det er vigtigt for os, at borgerne oplever kommunen som et sted, hvor man møder åbenhed, respekt, støtte og hjælp - uanset hvilken situation man er i.